En ineens lagen er kweeperen in de oogstschuur (een gift van een oogster) met een recept voor gestoofde kweeperen. Wat een leuke verrassing was dat! Maar wat kun je nog meer met kweeperen? Rauw zijn ze in ieder geval niet lekker, dus je moet ze op een of andere manier verwerken. Met onderstaand recept kun je kweeperengelei maken en met het restproduct van dat recept maakte ik membrillo. Het is best zoet, zeg maar héél erg zoet. En het is nogal een werkje om te maken. Maar leuk om een keer te proberen. Membrillo past bijvoorbeeld perfect bij een kaasplankje. En de gelei is ook heerlijk op een boterham met kaas.
Recept van Sylvie de Lyon
Ingrediënten:
4 kweeperen
sap van 1/2 citroen
1 steranijs
1 kaneelstokje
geleisuiker speciaal
suiker
Bereiding
Een avond van te voren snijd je de boven en onderkant van de kweeperen af. Snijd de kweeperen in vieren. Het klokhuis hoeft er niet uit. Doe de kwarten in een pan en giet er water bij zodat ze net onder staan. Voeg citroensap, steranijs en kaneelstokje toe. Kook de peren goed gaar, dit duurt ongeveer 15 minuten maar check even of ze goed gaar zijn door er met een mesje in te prikken. Laat de pan met deksel erop de hele nacht staan zodat de smaken goed in het water kunnen trekken.
De volgende ochtend giet je het water door een zeef met kaasdoek/theedoek in een andere pan. Weeg de hoeveelheid vocht die je hebt af en voeg geleisuiker toe volgens aanwijzing op de verpakking. Roer goed door en breng aan de kook gedurende een paar minuten. Giet de gelei in gesteriliseerde jampotjes, draai het deksel erop.
De overgebleven kweeperen gaan via een passeerzeef in een pan. Voeg 2/3 aan gewicht in suiker toe. Breng dit langzaam aan de kook. Vervolgens laat je het heel lang inkoken onder regelmatig roeren (kijk uit voor spetters). Als de moes tijdens het roeren echt loslaat van de zijkant van de pan dan kun je de membrillo storten in een ovenschaal die je hebt bekleed met folie. Strijk de membrillo glad en laat afkoelen. Laat hem nog een nachtje drogen. Kiep de plak de volgende dag om en snijd in blokken. Verpak deze in bakpapier en folie. Het is een beetje plakkerig. Bewaar in de koelkast. Snijd er bijvoorbeeld plakjes of blokjes van voor op een kaasplankje.
Optioneel: snijd ook eens kleine blokjes, wentel deze in poedersuiker (ja, sorry, nog meer suiker), en serveer als snoepje.
